تونل کارپال چیست و چه چیزهایی را در برمی گیرد؟

تونل کارپ در واقعیک ساختار بسیار محکم است که جنس آن استخوانی می باشد، تونل کارپال از استخوان های مچ و لیگامان (رباط) ساخته شده است. ساختار آن همانطور که از نامش قابل حدث است مانند تونلی است که اجزایی از داخل آن حرکت می کند و در واقع از ساعد وارد دست می شوند. در کل می توان گفت 9 عدد تاندون و یک عصب و یک شریان وجود دارد که از طریق این کانال از ساعد وارد دست ها می شوند. نام عصبی که از این تونل عبور می کندMedian می باشد.

عصب مدیان در ناحیه مچ دست واقع شده است و در واقع از روی استخوان های مچ دست عبور می کند. اگر به این عصب فشار وارد شود و اختلالات حرکتی و حسی در انگشتان و دیگر عضو ها رخ دهد سندروم کاراپل رخ می دهد. اگر احساس می کنید ممکن است این مشکل برای شما وجود داشته باشد، با ما همراه باشید تا با بهترین متخصص ارتوپد در تهران آشنا شوید.

جراحی تونل کارپل

تونل کارپل

جراحی دست یا تونل کارپال
دکتر مهری نجات: جراحی دست یا جراحی تونل کارپال توسط دکتر مهری نجات انجام می شود: سندروم تونل کارپال که به آن در انگلیسی Carpal tunnel syndrome یا به اختصار CTS می گویند، اصولا به معنای گیر افتادگی و البته فشرده شدن عصب در داخل تونل کارپ می باشد. نام دیگر این سندروم، سندروم تایپیست ها معروف استنیز می باشد! این بیماری می تواند به راحتی موجب گزگز شدن و البته بی حسی در دستان شما شود.

این سندروم اصولا موجب احساس گز گز و مور مور شدن در دست ها می شود و در بیشتر موارد تا نوک انگشتان کشیده می شود و همانطور که پیش تر گفته ایم این حس به علت تحت فشار بودن عصبی که در مچ شما واقع شده است رخ می دهد، در ادامه بیشتر درباره جراحی دست برای شما نوشته ایم. جالب است بدانید این سندرم با نام سندروم تایپیست ها نیز شناخته می شود و با این نام نیز معروف است. این بیماری می تواند احساس درد در انگشتان و دیگر عضو های بدن ایجاد کند و در عین حال می تواند حس انگشت هایی مانند شصت و اشاره و دیگر انگشتان را از بین ببرد، جالب است بدانید این سندروم می تواند در هر دو دست ها رخ دهد، یکی از دلایل بروز این سندرم ورم کردن مچ دست است چرا که این مشکل می تواند موجب فشرده شدن این عصب شود و بازهم موجب بروز این سندروم می شود. سندروم کاراپل بسیار شایع است و خانم ها بیشتر از آقایون دچار این مشکل می شوند. در ادامه بیشتر در رابطه با جراحی دست برای شما نوشته ایم.

تونل کاراپل دست

عوامل بوجود آورنده سندروم تونل کارپال چیست؟

همانطور که پیش تر گفته ایم سندروم تونل کارپال به علت فشرده شدن عصب واقع شده در این تونل به وجود می آید، این فرشدگی می تواند به علت های مختلفی رخ دهد و موجب شود شما به جراحی دست روی آورید، از این رو ما در این پاراگراف به معرفی عواملی که می توانند موجب بروز این سندروم شوند پرداخته ایم.

• انجام حرکت هایی تکراری با دست ها یا با استفاده از قسمت تحتانی آرنج می تواند موجب بروز این مشکل شود.
  • انجام حرکاتی که نیاز به خم شدن دست دارند.
  • افرادی که ساعت های زیادی با کامپوتر یا موبایل ها کار می کنند می توانند در معرض این بیماری باشند.
  • یکسری از شغل ها نیز می توانند موجب بروز این مشکل شوند مانند : نجاری، قصابی، آشپزی، نوازندگان مکانیک ها، ورزشکاران.
  • شکستگی و ایجاد ضربه بر مچ دست نیز می تواند موجب بروز این مشکل شود.
  • اگر دست شما به طور طولانی مدت در معرض لرزش هایی قرار بگیرد ممکن است این بیماری برای شما نیز به وجود بیاید.
  • اگر نیاز به جراحی دست دارید جراحی خود را به بهترین متخصص ارتوپد بسپارید.

سندروم تونل کارپال چه علائمی دارد؟

• اصولا زمانی که شما دچار سندروم تونل کارپال هستید دست شما گزگز می کند و در برخی موارد حس خود را از دست می دهد.
  • در برخی موارد ممکن است احساس درد در انگشتان یا دست و مچ دست خود داشته باشید.
  • مشکل در حرکات طبیعی دست یکی از دیگر علائم این بیماری می باشد.
  • ممکن است احساس درد رونده داشته باشید یعنی درد شما تا بالای دست و نزدیکی شانه های شما حرکت کند.
  • احساس درد در عضلات و لرزش دست از دیگر علائم این بیماری می باشد.
  • ممکن است شما زمانی که می خواهید چیزی را بلند کنید احساس درد و خستگی داشته باشید.
  • ممکن است زمانی که می خواهید چیزی را ثابت نگه دارید دچار مشکل شوید.
  • احساس تورم و درد در دست ها به خصوص زمانی که از خواب بیدار می شوید.

عوامل مستعد کننده سندروم تونل کارپال

برخی موارد وجود دارد که به تنهایی می تواند موجب بروز این مشکل شود، یکی از این موارد دیابت است از این رو اگر به دیابت دچار هستید مراقب باشید که به این سندروم دچار نشوید. دیگر عوامل مواثر می تواند شامل موارد زیر باشد :

• عملکرد بد تیروئید باشد
  • تجمع آب در بدن از زمان بارداری یا یائسگی
  • بیماری های خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی
  • شکستگی مچ دست
  • مصرف طولانی مدت الکل

راه های پیشگیری از سندروم تونل کارپال

اگر کار شما به گونه ای است که ممکن است در معرض این سندروم قرار بگیرید، برای آنکه از آن پیشگیری کنید بهتر است سعی کنید کمترین فشار را با انگشتانتان وارد کنید به عنوان مثال اگر کار شما تایپ کردن است بهتر است توجه کنید که آیا فشار زیادی به کیبورد می آورید یا تنها آن را لمس می کنید و اگر این فشار زیاد است بهتر است آن را تصحیح کنید. اگر کار شما با انگشتان و دستانتان است بهتر است هر یک ساعت یکبار 10 دقیقه استراحت کنید و یا ورزش های کششی برای انگشتانتان انجام دهید. برای انجام کار تایپ باید صندلی خود را طوری تنظیم کنید که ساعد شما، مچ و انگشتانتان در یک راستا قرار بگیرند چرا که در این صورت فشار کمتری به دستان شما وارد می شود. طرز نشستن شما می تواند در جهت پیشگیری از این سندروم مواثر باشد، اگر شما مدت زمان زیادی را در حالت ضعف بنشینید حتما این مورد روی شانه و در نهایت روی مچ دست شما تاثیر می گذارد و موجب می شود این سندروم به سراغ شما بیاید. اگر مچ دست شما درد دارد می توانید برای کاهش این درد از یخ استفاده کنید تا درد آن تسکین پیدا کند، البته به یاد داشته باشید که این کار تنها به عنوان تسکین دهنده درد معرفی می شود و نمی تواند کاری برای درمان این سندروم انجام دهد و احتمال جراحی دست را کمتر کند.

تشخیص سندروم تونل کارپال چگونه است؟

به یاد داشته باشید که هرچه تشخیص این سندروم به زود تر باشد درمان آن ساده تر می شود از این رو اگر نشانه هایی از این بیماری را در خود مشاهده می کنید حتما به پزشک مراجعه نمایید تا تحت معاینه قرار بگیرید و درمان را هرچه زود تر آغاز کنید، اول از همه برای درمان این بیماری باید دلایل بروز آن تشخیص داده شود، اما اولین مرحله برای درمان دادن استراحت به دست می باشد که اصولا دو هفته طول می کشد. برای تشخیص سندروم تونل کارپال پزشک تاریخچه بیماری های شما را مورد برسی قرار می دهد و با توجه به ارزیابی فیزیکی شما و البته انجام تست های تشخیص سندروم تونل کارپال دست به وجود یا عدم وجود این بیماری پی خواهد برد. در ارزیابی فیزیکی مچ دست، شانه و آرنج شما را مورد برسی قرار می دهند و فشردگی عصب را مورد برسی قرار می دهند. یکی از مهمترین نقاطی که در این آزمایش مورد برسی قرار می گیرد مچ دست است این مورد را برسی می کنند تا متوجه شوند که آیا هیچگونه التهاب، بدشکلی یا دفورمیتی در این نقاط وجود دارد یا خیر، درضمن پزشک اصولا سرعت انتقال پیام عصبی را در دست مورد برسی قرار می دهد و به یاد داشته باشید که اگر میزان آن پایین باشد می تواند احتمال وجود سندروم کاپال را جدی گرفت.

درمان سندروم تونل کارپال چیست؟

این بیماری که در دست رخ می دهد و در نهایت ممکن است منجر به جراحی دست شود از آن دسته بیماری هایی است که اگر درمان نشود شما حتما درد بیشتری را متحمل خواهید شد و احساس ضعف بیشتری در دست خود خواهید کرد، درضمن همانطور که پیش تر گفته ایم این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایون شایع است. برای درمان خانگی این بیماری می توان از کمپرس آب سرد استفاده کرد، ماساژ درمانی نیز برای درمان این مشکل بسیار کارآمد می باشد. اگر به این سندروم دچار هستید اما کار شما هنوز به جراحی دست نرسیده است بهتر است حتما ماساژ درمانی را امتحان کنید برای ماساژ بهتر است از روغن کرچک استفاده کنید، در خانه از انجام تمرینات کششی غافل نشوید، روغن دانه کتان به همراه سرکه سیب طبیعی می تواند برای شما مواثر واقع شود. در کل می توان گفت درمان های موجود برای درمان این سندروم به دو روش تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شوند که در ادامه درباره هر دو این درمان ها برای شما نوشته ایم. در تمامی موارد بیمارانی که به این بیماری دچار اند به غیر از آنهایی که در اثر ضربه دچار این بیماری شده اند اول درمان غیر تهاجمی به کار گرفته می شود. به یاد داشته باشید درمان های تهاجمی یعنی آنهایی که به باز شدن پوست نیازمند هستند و می توان آنها را با نام جراحی دست شناسایی کرد. در ادامه درباره درمان های غیر تهاجمی بیشتر برای شما نوشته ایم.

فیزیوتراپی اسپیلنت

اسپلینت درواقع وسیله ای است که وظیفه آن پشتیبانی از اندام های ما می باشد، این وسیله به صورتی جدی می تواند از آسیب های بیستر اندام های ما جلوگیری کند و در ضمن کمک می کند تا مچ دست صاف نگه داشته شود و درد آن کاهش یابد درضمن این وسیله به شما یادآور می شود که دست شما دچار مشکل است از این رو از انجام فعالیت های غیر ضروری جلوگیری می نماید. ما در کل اسپلینت های شبانه و روزانه ای داریم که در صورت لزوم می توانید از هرکدام از آنها که برای شما مقبول است استفاده کنید.

درمان های تهاجمی برای سندروم تونل کارپال

اگر دست شما به روش درمان های غیر تهاجمی درمان نشود پزشک به شما درمان های تهاجمی را پیشنهاد خواهد داد که این درمان ها اصولا شامل موارد زیر می شود.

یکی از مراحل در درمان تهاجمی شامل تزریق کورتیزون می شود، تزریق این دارو نیز اثری موقتی دارد چرا که تاثیر آن اصولا بعد از 2 تا 4 ماه از بین می رود.

یکی از دیگر راهکار ها که اصولا ماندگار می باشد جراحی این مورد است.

قبل از این جراحی بهتر است حتما فیزیوتراپی کنید چرا که این کار حتما درمان و اثر جراحی را بیشتر می کند. درضمن ممکن است یکسری ورزش برای قبل از جراحی به شما داده شود که آنها به خودی خود می توانند خیلی مواثر عمل کنند.

بعد از جراحی دست

به یاد داشته باشید که بعد از جراحی دست حتما برای رسیدن به بهبودی کامل باز هم فیزیوتراپی باید انجام شود، به یاد داشته باشید که توانبخشی بعد از جراحی شامل نکاتی ضروری می شود که به شما کمک می کند تا برای نگهداری ضخم خود نکاتی را مورد برسی قرار دهید که این نکات اصولا می تواند شامل ماساژ و اسکار نیز باشد.

یکسری تمرینات در این دوران به شما داده می شود که با نام تمرینات لغزان تاندون ها شناخته می شود و در نهایت می توانند به حرکت بهتر آنها کمک کنند و از چسبیدن آنها به یکدیگر جلوگیری می نماید.

این حرکات به شما کمک می کنند تا به مرور زمان درد شما از بین برود و درعین حال دست شما به حالت عادی باز گردد.

جراحی سندروم تونل کارپال

جراحی سندروم تونل کارپال

در کل می توان گفت دو روش برای جراحی این سندروم وجود دارد یکی از آنها جراحی دست اندوسکوپیک می باشد، این روش اصولا با ایجاد برشی کوچک انجام می شود. روش دوم جراحی باز است که در ای روش اصولا عوارض کمتری را خواهید داشت از این رو محبوب تر از روش اول می باشد. در این روش لیگامان را به صورت عرضی برش می دهند و با ایجاد فشار عصب مدین را بر می دارند. به یاد داشته باشید که بعد از این نوع جراحی مچ دست شما کمی بی حرکت می ماند که اصولا این زمان بیشتر از 2 هفته نمی باشد.