آسیب ها و بازسازی رباط صلیبی قدامی یا ACL

آسب رباط صلیبی زمانی رخ می دهد که فرد در زمان دویدن یا پریدن به صورت ناگهانی مسیر خود را تغییر می دهد یا فرد به گونه ای می چرخد که باعث می شود زانو نیز چرخش زیادی داشته باشد، در این مقاله ما به صورت مفصل در رابطه با اینکه جراحی غیر تهاجمی ACL چیست و به چه صورت رخ می دهد برای شما نوشته ایم، برای اطلاعات درباره تعویض مفصل زانو با ما همراه باشید.

آسیب های رباط صلیبی ممکن است به علت برخورد با کسی یا چیزی ایجاد شوند، در اثر این ضربه ممکن است زانو بیش از حد باز شود یا به داخل فشرده شود و موجب به وجود آمدن این مشکل شود. در برخی از فعالیت ها احتمال بروز آسیب های ACL بسیار شایع تر است مانند اسکی، تنیس، ژیمناستیک، فوتبال و بسکتبال، راگبی و تصادفات شدید به خصوص تصادف با موتور سیکلت. به یاد داشته باشید که زمانی که رباط صلیبی قدامی آسیب می بیند ممکن است دیگر ساختار های تشکیل دهنده مفصل زانو آسیب ببینند.

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده زنان ورزشکار که در ورزش های رقابتی شرکت می کنند بیشتر در معرض خطر پارگی ACL قرار دارند. اما متاسفانه هنوز هیچ دلیل علمی که چرا زنان بیشتر از مردان در معرض این خطر قرار دارند مشخص نیست. اما برخی بر این باورند که این آسیب به علت ساختار بیومکانیک، قدرت جسمانی و هورمونی زنان است.

بازسازی رباط صلیبی قدامی

بازسازی رباط صلیبی

علائم آسیب ACL

جالب است بدانید در زمان پارگی اصولا همه صدایی می شوند که معمولا مانند تق می باشد، بعد از آن فرد حتما احساس درد شدیدی خواهد داشت درضمن اصولا در این مواقع ناحیه زانو متورم خواهد شد که این تورم به دلیل پارگی و آسیب دیدگی عروق آسیب دیده است. به یاد داشته باشید که در برخی موارد نادر خون زیادی در مفصل زانو جمع می شود که اصولا به آن همارتروز Hemarthrosis می گویند.

به یاد داشته باشید که ممکن است اگر فرد برای درمان هیچ قدمی بر ندارد، این درد و تورم بعد از چند هفته خوب شود و پای فرد ظاهری سالم پیدا کند، اما از آنجایی که رباط پای او پاره شده است زانو او نا پایدار خواهد بود این بدین معنا است که ممکن است هر چند وقت یکبار زانو فرد خالی کند و یا هر چند وقت یکبار با یک فشار کوچک دوباره پیچ بخورد. به یاد داشته باشید که اگر بیمار به این علائم خود بی توجه باشد و به ورزش خود ادامه دهد ممکن است این رباط آسیب دیده به دیگر بافت های زانو مانند منیسک آسیب برساند.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی

درباره جراحی غیر تهاجمی ACL  باید گفت که این درمان زیاد طول نمی کشد و می توان گفت اصلا سخت نیست، اصولا برای درمان پارگی رباط یک عمل جراحی کوچک صورت می گیرد و بعد از آن یک دوره بازتوانی یا (rehabilitation) صورت می پذیرد، البته در برخی موارد ممکن است تنها دوره های بازتوانی کافی باشد، اما تصمیم گیری راجع به اینکه عمل لازم است یا خیر کاملا به دکتر شما بستگی دارد و البته مواردی مانند میزان فعالیت بدنی، سن و سایر آسیب های وارده به زانو در آن دخیل است.

اما اگر فردی ورزشکار حرفه ای باشد از این رو در زندگی حرفه ای و شغلی خود نیازمند قدرت و پایداری در زانو های خود باشد حتما باید هرچه زود تر عمل زانو را انجام دهد. کسی که زمانی که روی زانو خود می ایستد دچار عدم تعادل است و همیشه احتمال خالی کردن زانو او وجود دارد باید حتما جراحی کند.

بازتوانی قبل از جراحی

به یاد داشته باشید که جراحی غیر تهاجمی ACL هرگز بعد از بروز حادثه انجام نمی شود، چرا که جراحی سریع بعد از آسیب می تواند موجب بروز بافت اسکار یا آرتروفیبروز شود، که این مشکل می تواند به راحتی موجب محدودیت حرکات فرد شود، از این رو پزشک صبر می کند تا ورم و کبودی ها از بین برود و بعد از آن جراحی را شروع می کند.

در این مدت زمان بین آسیب تا جراحی بسیاری از جراحان یک دوره تمرین به فرد می دهند که به آنها پیش بازتوانی می گویند که به کاهش درد و تورم کمک شایانی می کند. برای اطلاع از بهترین متخصص ارتوپد در تهران با ما همراه باشید.

جراحی غیر تهاجمی ACL

بعد از پارگی رباط صلیبی امکان ترمیم لیگامنت وجود ندارد، این موضوع به دلایل مختلفی رخ می دهد، ممکن است عروق خون رسان به لیگامنت و یا سلول های درون مایع مفصلی آسیب دیده باشند. امروزه برای درمان ACL تنها راه بازسازی آن می باشد. برای بازسازی ACL اصولا از ناحیه دیگری از اندام قطعه ای تاندون گرفته می شود، چند محل مناسب برای گرفتن این تاندون شامل تاندون عضله همسترینگ، تاندون کشکک زانو و تاندون عضله‌ ی چهارسر ران می باشد.

بعد از عمل جراحی غیر تهاجمی ACL

اصولا روز بعد از جراحی بیمار ترخیص می شود و در بیشتر موارد بیمار 2 هفته اول برای راه رفتن به عصا نیاز دارد و جالب است بدانید که در طی همین مدت فزیوتراپی شروع می شود. در روز های اول بعد از جراحی هدف از فزیوتراپی تنها کاهش درد و تورم است، بریای کاهش درد بلند کردن زانو تا بالاتر از سطح قفسه و گذاشتن یخ روی آن می تواند بسیار کارآمد باشد، درضمن تمرین های کششی و قدرتی برای این کار بسیار کاربردی می باشد.

اکثر افرادی که بازسازی ACL هیچگونه عوارض جدی ای ندارند و به زودی با انجام فیزیوتراپی های بعد از آن درمان می شوند، اما گاهی ممکن است عوارض زیر پدیدار شود.

  • آرتروفیبروز
  • عفونت مفصل
  • لخته شدن خون
  • خونریزی به داخل مفصل

پیش‌ آگهی

جالب است بدانید که اصولا بیشتر افرادی که جراحی و بازسازی ACL انجام می دهند از عمل خود راضی هستند و در بیشتر موارد بعد از گذشت 6 ماه می توانند به راحتی به کار های قبلی خود رسیدگی نمایند، ورزشکارانی که دچار آسیب ها و بازسازی رباط صلیبی قدامی یا ACLشده اند اگر برنامه های بازتوانی را به خوبی انجام دهند می توانند بعد از گذشت 6 ماه تا 1 سال با همان قدرت قبلی به ورزش خود برسند.

عمل جراحی غیر تهاجمی ACL

جراحی غیر تهاجمی

در این بخش قصد داریم تا شما را با تعدادی از این ورزش ها آشنا کنیم، به پشت دراز بکشید و پاشنه پای خود را بر روی کتابی کلفت قرار دهید و به زانو اجازه دهید کاملا آزاد شود و به حالت خمیده در بیاید حالا بدون اینکه حرکتی به پاهایتان بدهید سعی کنید عضله چهارسر ران خود را که در جلوی ران قرار دارد را مدتی منقبض نگه دارید، بعد از آن عضله را شل کنید و کمی استراحت دهید و دوباره همان کار را تقریبا 10 مرتبه تکرار کنید.

عمل غیر تهاجمی زانو

عمل زانو

حالا به پشت دراز بکشید و زانوی خود را مستقیم نگه دارید، بعد از آن پاشنه پا هایتان را تقریبا 10 سانت از زمین فاصله دهید و بلند کنید. بازهم استراحت کنید و بعد از آن 10 مرتبه این نرمش را تکرار کنید.

یکی از دیگر ورزش ها این است که مچ پا را صد بار در هر ده دقیقه به بالا و پایین میبریم.

ورش بعد از عمل زانو

عمل زانو

در ابتدای کار ورزش ها را هر دو ساعت 10 دقیقه انجام میدهیم و بعد از گذشت چند روز این کار را هر یک ساعت یکبار انجام می دهیم. این ورزش ها در ابتدا به شما کمک می کنند بهتر با دو عصا راه بروید و بعد از آن شما را از استفاده از عصا بی نیاز می کنند.