مراقبت از زخم بعد از عمل شانه

کسانی که عمل جراحی آنها به روش آرتروسکوپی انجام شده باشد اصولا درد زیادی دارند اما باید مراقبت بعد از عمل شانه را جدی بگیرند. زیرا ممکن است دردی ناشی از کانتر جراحی که لوله ای نازک است و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد داشته باشند، آگاه باشید که این درد اصولا 48 ساعت بعد از جراحی کم می شود از این رو آنها می توانند پانسمان خود را بر دارند و دوش بگیرند. اما به یاد داشته باشید که اگر درد شما زیاد بود باید پانسمان را 72 ساعت بعد بر دارید و حمام کنید اگر درد شما زیاد باشد می توانید از یکی از اعضای خانواده برای برداشتن پانسمان کمک بگیرید.

زمان برداشتن پانسمان بعد از جراحی شانه

اگر عمل جراحی شما باز انجام شده باشد شما باید 5 روز بعد از عمل پانسمان خود را بردارید و دوش بگیرید. اما به یاد داشته باشید که استفاده از وان با آب داغ و رفتن به استخر به هیچ عنوان تا شش هفته جایز نیست و شما تنها می توانید دوش بگیرید و اجازه دهید آب روی برش ها یا زخم های شما بیاید، بعد از حمام برش ها را خشک کنید و روی آنها را دوباره پانسمان کنید اصولا در این مرحله روی زخم را با هیچ پمادی نمی پوشانند اما در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است کبودی های گسترده ای بعد از عمل جراحی روی شانه دیده شود که کاملا طبیعی است و به علت خونریزی های کوچک بعد از جراحی می باشد، اما اگر متوجه ترشح زیاد بعد از عمل جراحی شدید یا تورم و درد شما بعد از 5 روز بیشتر شد بهتر است حتما با پزشک خود تماس حاصل فرمایید. اگر از جراحی میترسید می توانید جراحی شانه با لیزر انجام دهید.

طرز صحیح خوابیدن بعد از جراحی شانه

ممکن است بعد از عمل جراحی خواب خوبی نداشته باشید چرا که خود عمل ممکن است سیکل خواب را به هم بریزد اما ممکن است درد شانه ها به شما اجازه ندهد که بخوابید که در این شرایط اصولا پزشکان پیشنهاد می کنند به صورت لمیده بخوابید. در ضمن شما می‌توانید برای کاهش درد خود هنگام خواب  یک بالش بین بدن و بازوی خود قرار دهید یا یک بالشت کوچک پشت آرنج خود قرار دهید، به یاد داشته باشید که بهتر است در زمان خواب گردن آویز خود را پوشیده باشید.

رانندگی در این دوران اصلا توصیه نمی شود چرا که شما تنها می توانید از یکی از دستان خود استفاده کنید از این رو بهتر است تا زمانی که پزشک شما با لین کار موافقت نکرده است رانندگی نکنید.

برای اطلاعات در رابطه با تعویض مفصل زانو نیز با ما در ارتباط باشید.

مراقبت از زخم بعد از عمل شانه

عمل شانه

عمل جراحی شانه و مراقبتهای بعد از آن

عمل جراحی شانه یکی از عمل های بسیار مرسوم است، از این رو ما این مقاله را با عنوان عمل جراحی شانه و مراقبت های بعد از آن برای شما آماده کرده ایم. عمل شانه بیشتر برای افرادی مناسب است که شانه آنها آسیب دیده است یا درد شانه آنها بسیار وسیع است و توانایی انجام کار های روزمره خود را ندارند. آگاه باشید که جراحی شانه به شما کمک می کند تا به فعالیت های روزمره، ورزشی و به علایق روز مره خود که به دست ها نیاز دارند بدون درد ادامه دهید. آرتروسکوپی یک روش برای تشخیص و ترمیم مفصل شانه است.

اکثر کسانی که عمل آرتروسکوپی شانه انجام می دهند خیلی زود بهبود پیدا می کنند. روش های آرتروسکوپی که خیلی کم تهاجمی هستند به راحتی به ما این امکان را می دهند تا شانه شما را درمان کنیم. جالب است بدانید بیشتر جراحی های آرتروسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود و در این روش تنها سه یا چهار برش کوچک روی شانه شما زده می شود. به یاد داشته باشید که این عمل مقدار زیادی از درد شما را کاهش می دهد اما شما بعد از عمل حتما به توانبخشی و فیزیوتراپی برای بهبود کامل نیاز دارید.

چه زمانی نیاز به جراحی شانه پیدا می کنیم؟

یکی از پرکاربرد ترین عمل های شانه به علت پارگی رباط شانه صورت می پذیرد، رباط ها وظیفه اتصال استخوان به عضلات را بر عهده دارند. مشکلاتی که برای شانه رایج است شامل پارگی رباط، فشردگی آن، تغییرات غیر طبیعی و آرتروز می شود. پزشک با استفاده از این روش می تواند بخشی از شانه را بردارد یا آن را ترمیم یا بازسازی کند.

به یاد داشته باشید که توانبخشی بعد از جراحی شانه از خود عمل بسیار با اهمیت تر است، شما بعد از انجام عمل شانه باید ماه ها فیزیوتراپی بروید و در واقع می توان گفت بعد از آنکه شما ماه ها به فزیوتراپی های خود ادامه دادید می توانید انتظار بهبود داشته باشید. به یاد داشته باشید که بعد از عمل جراحی هرچه زود تر که می توانید شانه خود را حرکت دهید و به یاد داشته باشید که این کار به بهبود شما کمک می کند اما سعی کنید تا جایی که می توانید به آرامی و با ملایمت این کار را انجام دهید.

نشانه ها و علائمی که بعد از عمل باید مراقب آنها باشید

افزایش ناگهانی تورم یا احساس گرم شدن ناگهانی در منطقه ای که جراحی شده است این احساسات ناگهانی اصولا با استراحت، گذاشتن یخ و بالا گرفتن دست ها از بین نمی روند.

اگر دمای دهان شما بالا باشد و این دما تا بیش از 7/40 درجه سانتی گراد برسد و با خوردن مایعات و قرص پایین تر نیاید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

درضمن اگر ترشحات شما حتی تا 72 ساعت بعد از جراحی کاهش پیدا نکرد باید به پزشک مراجعه نمایید، در ضمن احساس درد قفسه سینه، استفراغ، لرز، ضعف تنفسی، تهوع از دیگر علائم می باشند که باید جدی گرفته شوند و حتما به پزشک مراجعه شود.

دکتر رشادی با انجام روش های درمانی مانند بریس های طبی و آموزش حرکات اصلاحی به شما می توانند به تسکین درد در بیمارانی که عمل آرتروسکوپی شانه داشته اند کمک شایانی می کند. برای اطلاع از بهترین متخصص ارتوپد با ما همراه باشید.

عمل جراحی شانه

عمل شانه

مراقبت بعد از عمل شانه

در این بخش از مقاله عمل جراحی شانه و مراقبت های بعد از آن بیشتر درباره مراقبت ها و کارهایی که می توانید بعد از جراحی برای بهبودی خود انجام دهید صحبت کرده ایم.

دستورالعمل گردن آویز

همیشه بعد از انجام عمل شانه برای شما استفاده از گردن آویز تجویز می شود، به یاد داشته باشید که گردن آویز اصولا با توجه به دستور پزشک پوشیده می شود و در اکثر موارد بیشتر برای جلوگیری از حرکات اضافه شانه که برای شما مضر است تجویز می شود، به یاد داشته باشید که خیلی مهم است که بعد از عمل جراحی با توجه به دستورات پزشک خود عمل کنید، اما برای راحتی انجام امور اصولا شما می توانید در روز چندین بار دست خود را از این گردن آویز خارج کنید و کار های روزمره خود را انجام دهید، به عنوان مثال شما می توانید برای حمام کردن، عوض کردن لباس یا هنگام خواب این گردن آویز را در بیاورید.

گردن آویز بعد از جراحی شانه

جراحی شانه

رژیم غذایی

رژیم درمانی جدی و سختی برای این عمل وجود ندارد، اما با این حال پزشکان توصیه می کنند که روز بعد از جراحی غذا های سبک مصرف نمایید اما بعد از آن روز اگر میل داشته باشید می توانید مانند همیشه غذا بخورید.

کنترل درد

اصولا زمانی که شما از بیمارستان به خانه بر می گردید نسخه ای به شما داده می شود که حتما داخل آن دارو های مسکن دارید، شما می توانید این دارو ها را با توجه به دستور پزشک مصرف نمایید. در ضمن اصولا برای کاهش درد به شما پیشنهاد دستگاه خنک کننده را نیز می دهند که به خودی خود می تواند کاملا کاربردی باشد.

مراقبت بعد از عمل شانه

مراقبت شانه

توانبخشی و فیزیوتراپی پس از جراحی شانه

به یاد داشته باشید که عمل جراحی شانه و مراقبت های بعد از آن در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند و یکی از مهترین مراقبت ها بعد از جراحی شانه فیزیوتراپی بعد از عمل می باشد. اصولا یک هفته بعد از عمل جراحی شانه شما شروع به فزیوتراپی خواهید کرد.

در دوهفته اول بعد از عمل جراحی شما می توانید با تکان دادن و حرکات آرام شانه خود به درمان کمک کنید، البته به یاد داشته باشید که همه این حرکات باید توسط پزشک یا فیزیوتراپیست شما انجام شود. یکی از ورزش ها در این مرحله این است که باید بازوی خود را آزاد نگه دارید و با استفاده از بدن خود بازورا به چند جهت بچرخانید، این ترمیم ها در دسته تمرینات تاندون قرار میگیرد.

بعد از آنکه 3 هفته از جراحی شانه شما گذشت می توانید با استفاده از دمبل و کش های مخصوص ورزش کنید البته این ورزش ها زمانی انجام می شوند که درد شما از بین رفته است و شما به طور کامل از پس کار های روزمره خود بر می آیید. به یاد داشته باشید که هنوز هرگز نباید از اشیاء سنگین بلند کنید و یا دست خود را خیلی بالا ببرید.

بعد از آنکه 6 هفته از عمل جراحی شما گذشت تمرینات تقویتی شما ادامه دارد و اصولا گسترش می یابد، در این مرحله اصولا شما روی بالا بردن دستان خود و بلند کردن اشیاء نسبتا سنگین کار می کنید و به یاد داشته باشید که این مرحله اصولا مدت ها به طول می انجامد.